Okul öncesi dönemden ergenliğe kadar her yaştan çocuk, farklı nedenlerle çalmaya meyilli olabilir: Çok küçük çocuklar bazen bir şeylerin pahalı olduğunu ve bir şeyi ödemeden almanın yanlış olduğunu anlamadan istediklerini alırlar.Okul çağındaki çocuklar genellikle bir şeyi ödemeden almamaları gerektiğini bilirler, ancak yine de yeterli öz denetime sahip olmadıkları için bunu yapabilirler.Ergenler ve gençler çalmamaları gerektiğini bilirler, ama bunun heyecanı için ya da arkadaşları yaptıkları için çalabilirler. Bazıları bundan kurtulabileceklerine inanabilir. Hayatları üzerinde daha fazla kontrol sahibi olduklarından, bazı gençler isyan etmenin bir yolu olarak hırsızlık yapar.Ve diğer karmaşık nedenler faktörler olabilir.

Çocuklar sinirlenebilir veya ilgi görmek isteyebilir. Davranışları evdeki, okuldaki veya arkadaşlarındaki stresi yansıtıyor olabilir. Bazıları, katlandıkları duygusal veya fiziksel istismar nedeniyle yardım çığlığı olarak çalabilir. Diğer durumlarda, çocuklar ve gençler, ihtiyaç duydukları veya istedikleri şey için ödeme yapamayacakları için çalarlar – örneğin, popüler markalı ürünleri almak için çalabilirler. Bazı durumlarda, uyuşturucu alışkanlıklarını desteklemek için bazı şeyler alabilirler. Hırsızlığın nedeni ne olursa olsun, ebeveynlerin davranışın kökenine inmeleri ve ortaya çıkabilecek uyuşturucu kullanımı gibi altta yatan diğer sorunları ele almaları gerekir.

Ne yapmalıyım?

Bir çocuk hırsızlık yaparken yakalandığında, bir ebeveynin tepkisi, ilk kez mi yoksa bir hırsızlık modeli mi olduğuna bağlı olmalıdır. Çok küçük çocukları olan ebeveynlerin, çalmanın yanlış olduğunu, yani bir şey istemeden veya ödemeden aldığınızda başka birine zarar verdiğini anlamalarına yardımcı olmaları gerekir. Örneğin, okul öncesi bir çocuk bir parça şeker alırsa, ebeveynler çocuğun  nesneyi geri vermesine yardımcı olabilir. Çocuk şekeri zaten yemişse, ebeveynler özür dilemek ve parasını ödemek için çocuğu mağazaya geri götürebilir. Okul çağındaki çocuklar için de çalınan eşyayı iade etmek önemlidir. Birinci ve ikinci sınıflarda çocuklar çalmanın yanlış olduğunu bilmelidir. Ancak sonuçların daha iyi anlaşılmasına ihtiyaçları olabilir.  Örnek: Bir çocuk eve bir arkadaşının bileziği ile gelirse ve çocuğun onu arkadaşının izni olmadan aldığı açıksa, ebeveyn, bir arkadaşı sormadan bir şey alsa nasıl hissedeceği hakkında çocukla konuşmalıdır. Ebeveyn, çocuğu arkadaşını arayıp özür dilemeye, ne olduğunu açıklamaya ve geri vereceğine söz vermeye teşvik etmelidir. Çocuğunuzda hiç pişmanlık yoksa ve çalmanın neden yanlış olduğunu anlamıyorsa, hemen bir ruh sağlığı uzmanından yardım isteyin.

Gençler hırsızlık yaptığında, ebeveynlerin daha katı sonuçlarla takip etmeleri önerilir. Örneğin, bir genç hırsızlık yaparken yakalandığında, ebeveyn çocuğu mağazaya geri götürebilir ve olanları açıklamak ve özür dilemek için güvenlik departmanıyla görüşebilir. Çalınan bir eşyayı iade etmek zorunda kalarak yaptıklarıyla yüzleşmenin utancı, çalmanın neden yanlış olduğu konusunda  bir ders verir.

Genel

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir