Çalma davranışı yalan söylemekten  daha çok ayıplanan çoğunlukla da cezalandırılan bir suçtur. 2 yaş çocuğunda sahiplik kavramı yoktur her şey onundur. Çocuk yaşı ilerledikçe kendinin olan ile olmayanı ayırt etmeye başlar fakat  bencil tutumu uzun süre değişiklik göstermez.  Örneğin 3-4 yaş çocuğu sormadan bir yerden şeker, çikolata  alınmayacağını bilir ama alma isteğine karşı kendini durduramaz.  Hatta gezmeye gittiği yerlerden  kendine ait olmayan  cebinde oyuncak ve nesnelerle dönebilir.

5-8 yaş arasında parlak ve kağıt paralar daha çekici ve güzel  gelirken, arkadaşlarının renkli kalemleri ,kağıtları ve silgilerinde gözleri kalır. Çoğu çocuk izinsiz alıp eve getirdiği nesneleri “buldum”   “kendi paramla aldım”   “değiş-tokuş ettim” veya “ödünç aldım” diye açıklar.

Okul çağlarında  tekrarlanan  çalma davranışı  üzerinde önemle durulmalıdır. Çünkü bu çalmalar ruhsal sorunun göstergesidir.  Özellikle bu  olasılıklar üzerinde durulmalıdır:

  • Yaşına göre olgunlaşması diğerlerinden geri kalmış bir çocuğun evden aldığı paralar veya nesneleri başka çocuklara dağıtarak kazanamadığı arkadaşlığı sağlamaya çalışır.
  • Yaşına uygun olgunlukta olmayan bir çocuk durmadan almaya alışmış olabilir ne istediyse alınmış ve çocuğun istekleri kısıtlanmadığı için sürekli almakta sakınca görmez.
  • Çalmanın en önemli nedeni kısa süreli ya da uzun süreli çocuğun doyumsuz olmasında aranmalıdır.
  • Sevgi eksikliği ile çalma davranışını arasında belirli bir ilişki vardır.
  • Çocuğun anne babasından öç alma isteği nedeniyle de çalma davranışı görülebilir.

Çalma Davranışının Ortadan Kaldırılmasına Yönelik  Öneriler

  • Çocuğa karşı ağır suçlamalar yapılmamalı ve çocuğu örseleyici cezalar verilmemelidir.
  • Anne babaların çocuğa olan sevgi ve ilgisini her zaman göstermesi ve çocuğun bunu hissetmesini sağlamak gerekir.
  • Çocuğun yaptığı bu olumsuz davranış karşısında duyarsız kalınmayıp çocukla açık olarak konuşulmalıdır.
  • Çocuğu bu davranışı yapmaya iten nedenler araştırılmalıdır.
  • Çocuğun her istediği şeyi anında yapmak yerine kendi isteklerini erteleyebilmesini ve kontrol etmesini öğreterek destek olunmalıdır.
  • Çocuk başkalarına ait eşyaları aldığında anne babanın bu durum karşındaki tutumu çok önemlidir. Anne baba alınan eşyaların özür dileyerek sahibine verilmesi konusunda çocuğu teşvik etmelidir.
  • Çocuğa empati yapmayı öğretilmelidir.
  • Okul ortamında arkadaşlık kurabilmeye yönelik çalmalar karşısında öğretmen çocuğa sosyal kabulün farklı yollarla da sağlanabileceği konusunda destek olmalıdır.

Genel

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir