Çocuğa doğru-yanlış, iyi-kötü bilincinin küçük yaşlarda kazandırılması gerekmektedir.  Fakat bazı aileler bu konuya gerekli önemi vermiyor, çocuk küçükken -özellikle de tek çocuksa- “Bu bizim çocuğumuz  elbette ki onun istediğini  yapacağız?  Biz kimin için çalışıyoruz , çabalıyoruz?”  gibi düşünerek çocuğa özel bir dünya oluşturuyorlar.   Bu durumda da çocuk da bir daha  çıkarıldığı tahttan inmek istemiyor.  Çocuk  hayatı boyunca herkesin ona anne ve babasının davrandığı gibi özel davranmasını istiyor.  Evlendiği zaman,  okula gittiği zaman,  iş hayatında ,askere gittiği zaman kendisine özel davranılmadığı için kendisini kötü hisseder, uyumsuz davranışlar sergiliyor.

Çocuk ergenlik ten çıkıp  genç bir birey olduğunda da  hak bilinci ile hareket edemiyorsa, çocuğa  bencillik yapmadan kendisiyle yüzleşebilme becerisi kazandırmak gerekir.  Bunun için şöyle bir yöntem izlenebilir. Belirli zaman  aralıklarla aile içi oturumlar yapılıp tüm aile bireyleri birbirlerinden beklentilerini, sorunlarını, şikayetlerini yazar ve bunlar üzerine konuşabilirler. Ev içinde bazı gerekli  kurallar koyarak çocuğun bu kurallara uyması istenebilir. “Sen artık … yaşındasın , kendi sorununu kendin çözebilirsin” denilerek ona kendiyle ilgili bazı sorumluluklar yüklenebilir. Gerekirse bir profesyonel, gencin dünyasına girerek hayatı tanımasını, kendisini sorgulamasını, benmerkezci olmanın yanlışlığını, hayatta başarılı olabilmesi için neler yapması gerektiğini ona anlatabilir.

Ailelerin dikkat etmesi gereken bir  diğer durum ise tutarlılık ve sürekliliktir. Tutarlılığın sürekli olması gerekir.  Aile fertleri yaptıkları oturumları sürekli hale getirmelilerdir.  Kurallar çok sıkı  olmamalıdır, çünkü  konulan kurallar çok sıkı olduğunda büyük ihtimalle süreklilik kazanamaz.  Bu durumda aile tutarlılığını kaybedebilir. Çocuğa uygulanmayacak kural verilmemelidir,  çünkü uygulanmayan kural otoriteyi zedeler.

Sağlıklı bir kişilik gelişimi anne babanın çocuğa emek vermesini ve bu konuya kafa yormasını, araştırma yapmasını gerektirir. Anne babalar bu ciddi işi gündelik çözümlerle geçiştirmek yerine uzun vadede olumlu sonuçlar yaratacak etkin çözümlerle yürütmelidirler. Hak, adalet, özdenetim gibi kavramlar ve ahlak ilkeleri çocuğun zihnine küçük yaşlarda yerleşirse çocuk çok daha sağlıklı ve mutlu bir birey olur.

Genel

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir