Kukla terapisi Bender ve Watman tarafından hastanede yatan  çocuklar üzerinde kullanılmıştır. Daha sonra  bu terapi gittikçe yaygınlaşmış ve terapide bir çok şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Terapide çocuğa çokça  kukla sunulmakta ve ondan bu kuklalarla bir hikaye- öykü  oluşturması istenmektedir. Çocuk tarafından oluşturulan hikaye  terapist tarafından yeniden düzenlenerek çocuğa aktarılmaktadır.  Ayrıca aile için dinamikleri gözlemleyebilmek için aile kukla çalışması yapılabilmektedir. 10 yaş ve üzeri çocuklarda bu yaklaşım kullanılmaktadır.

Kukla terapisinin tedavi amaçlı kullanımı, bazı ülkelerde diğerlerinden daha fazladır, Kukla terapisi sanat, oyun, ve drama, psikodrama terapi teknikleri ile birleştirilebilir.

Kuklaların terapide kullanımı, çocukların problemlerini ve kendilerini sözel olarak ifade edemeyişlerinden dolayı , duygu ve düşüncelerini kuklalar yolu ile ifade etmeleri sağlar.  Çocuklar kuklalarla kendilerini özdeşleştirebilir, kuklalar hayatlarındaki önemli kişiler yerine veya öfkelerini yansıttıkları cansız bir nesne yerine de geçebilir.

Çocukların İfade ettikleri duygular ve düşünceler yargılanmadığından ve kuklaların hakimiyetinin kendilerinde olduğundan çocukların egolarının güçleneceği varsayılmaktadır.

Çocuk kuklalar karşısında kendisini  rahat ve serbest bırakılması sağlanır, istediği kuklayı  seçer ve onunla ilgili bir hikaye  oluşturur. Terapist hikayeyi analiz ederek çocuk hakkında bilgi edinmeye çalışır ve değerlendirme yapar.  Hikayede çatışmalar, çözümsüzlükler, bilişsel hatalar ve duygu ifadeleri analiz edilerek çocuğa aktarılır. Terapist tespit ettiği bu olumsuz imgeleri tersine çevirerek daha iyi bir hikaye  tasarlar ve bunu kuklalarla çocuğa canlandırır. Böylece çocuğun problemine karşı bir çıkış yolu göstermiş olur.

Öyküler çocuklarla yapılan terapilerde çoğunlukla  kullanılırlar.  Öykülerle terapi öncüsü Nancy Davis’tir. Bu yaklaşımda çocuklara problemlerinin çözümüne yardımcı olacak öyküler yazılır ve bu öyküler terapötik bir ortamda düzenli olarak çocuklara okunur. Öyküler yolu ile çocukların iç dünyalarının yeniden inşa edilmesi beklenir.

Genel

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir