loading

Otizm spektrum bozukluğu, kişinin dil, sosyal ve iletişim becerilerini bozan nöro- gelişimsel bir bozukluktur. Beynin yapısını ve işleyişini etkileyen sinir sistemi sorunlarından kaynaklandığı düşünülmektedir. Otizm doğuştan gelebilir ya da yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkabilmektedir. Çocuklarda otizm spektrum bozukluğunun olup olmadığını maalesef ilk 18 aya kadar anlaşılamaması normaldir. Belirtiler kendisini bebeklik döneminde göstermemektedir. İlk belirtilerin anlaşılmasıyla birlikte zorlu süreç aileler için başlamış oluyor çünkü çocuk yaşıtlarına göre gerilemeler göstermeye başlıyor ve bu gerilemeler hızlı bir şekilde oluyor.

Otizm spektrum bozukluğuna  genetiğin ve çevresel nedenlerinde etkisinin olduğu düşünülmektedir. Genetik temelli bulgular vardır ama hangi genlerin neden olduğu  henüz bilinmemektedir.

Otizm özellikleri gösteren bir çocuğun zamanında tanı alması şarttır. Tanı sonrasında ise, ilaç, eğitim, duyu bütünleme, terapi, konuşma terapisi  alanlarında desteğe erken başlaması büyük önem taşımaktadır. Fakat otizmi tamamıyla  ortada kaldıracak bir ilaç ve tedavi yöntemi yoktur.

OTİZM BELİRTİLERİ NELERDİR?

  • Karşısındaki ile göz teması kuramama
  • İsmi ile seslenildiğinde dönüp bakmama
  • Parmağı ile istediği bir şeyi gösteremiyorsa
  • Yaşıtları ile birlikte oyun kurmuyor, kursa bile kısa süre sonra kendi oynamayı tercih ediyorsa
  • Sallanma, parmak ucunda yürüme ve yüzünün önünde elleri ile anlamsız hareketler
  • Dönen nesnelere karşı fazla ilgi duyma
  • Konuşmada gerilik yaşama
  • Günlük yaşamındaki düzen ve değişikliklere aşırı tepki verme
  • Takıntılı davranışların olması
  • Fiziksel temastan rahatsız olması
  • Bazı eşyaları döndürme, sıraya dizmek gibi davranışların olması
  • Çocuğun davranışları ve gelişimi diğer çocuklardan farklı ve geri ise
  • Bazen duymuyor gibi yapıyorsa
  • İçlerine kapanıktırlar ve bir o kadarda hareketli olabilirler
  • Bazı kelimeleri veya motor davranışları ( el, kol hareketleri gibi) devamlı tekrar ediyorsa otizm spektrumdan şüphelenilir.

Otizmde  anne – baba eğitimide son derece önemlidir. Terapilerde, psikolog aile ve çocuk ile görüşüp sorunlarını tespit eder ve aileyi bilgilendirip eğitirler. Terapinin  öncelikli hedefi iletişimi geliştirmektir. Çocuğun sorumluluklarını yerine getirebilmesini sağlayan becerileri geliştirmek. Otizmde belirtiler ve davranışlar farklılaşabilmektedir. Farklı kombinasyonlar gösterebilirler.

 

 

 

Otizm ve Yaygın Gelişimsel Bozukluk

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir